среда, 18 февраля 2015 г.

RM: „Presa independenta proFilat” si „presa independenta proVoronin”


16001Am ajuns sa ma bucur ca NIT-ul are acoperire nationala. Nici prin cap sa bani moldovenestiimi treaca asa ceva mai inainte. Pentru ca NIT-ul a fost la conferinta de presa a PNL si a dat un reportaj cit de cit obiectiv. In schimb, am ajuns sa ma intristeze faptul ca se fac schimbari la Moldova 1. De ce? Pentru ca din moment ce Televiziunea (ne)publica se va transforma din „independenta ProVoronin” in „independenta ProFilat”, am inteles acum ca vom constata in curind unul dintre doua lucruri: 1. In loc sa il arate pe Voronin de dimineata pina seara, acum MU 1 il va arata pe Filat. 2. Cu o asemenea abordare, nu vom avea pluralism de opinii, ci un sef adulat se va substitui altui sef adulat.  (Imaginea cu bani e de pe www.unimedia.md)

Este exact ca si cu bilingvismul ruso-moldovenesc in R.Moldova. Oamenii rationali doresc sa stie si rusolingvii romana, iar rusolingvii isi doresc sa stie moldovenii ruseste, ca sa vorbeasca mereu cu ei in ruseste. Rezulta ca romanul din Moldova vorbeste si romana, si rusa, iar rusolingvul vorbeste numai rusa, pentru ca ”romanul stie rusa”. Nici macar faza cu romanul care ii vorbeste romaneste rusolingvului si rusolingvul, care ii vorbeste ruseste romanului, inca nu e valabila la noi.
Dar sa revenim la presa. Oamenilor politici nu le este indicat sa vorbeasca despre presa fara a o menaja, chiar a o menaja exagerat. Este o garantie ca nu te vor neglija si nu se vor face ca nu te vad, ca nu existi. Cunoastem asta. Ca om curajos si mai nestandard, voi sparge si aici tiparele si voi spune ce cred eu despre presa noastra, impartita in doua – „presa independenta ProVoronin” si „presa independenta ProFilat”.
Zilele trecute am fost invitata de www.jurnaltv.md pentru o editie speciala, cum au ei acolo, pe subiectul partidelor, AMN etc. Am mers cu placere, dar am solicitat sa mi se spuna daca va fi pus pe site, pentru ca nu e o problema sa vorbesti pentru 25-50 de oameni in direct, insa acest efort as vrea sa fie transmis ca mesaj la mai multa lume, asa cum sint plasate pe www.jurnaltv.md o sumedenie de subiecte. Mi s-a spus ca la sigur va fi postata pe site. Desi am incercat sa mai aflu de citeva ori ce se intimpla, sa vad daca vor posta, pentru ca – potrivit opiniei persoanelor de acolo, a fost o emisiune interesanta –, emisiunea nu a mai ajuns pe site. Am inteles – cuvintul „cenzura” supara. Nu-l folosim.
Dar cum sa explicam faptul cind www.jurnaltv.md vine astazi la conferinta de presa a PNL si nu plaseaza nici o stiruta? Nu e nimic. Ne-am delectat, in schimb, cu stirea despre divortul tinerilor din AMN, partid inca parlamentar. O atitudine fata de noi in pofida faptului ca am venit in fata opiniei publice si a presei cu documente serioase, nu cu trageri de par intre nepoti… In schimb sa te sune si sa te imprime fara a preveni si sa dea titluri neconforme cu esenta, am vazut ca pe la jurnaltv.md amatori exista. Le-am spus simpaticelor domnisoare si domnisori de la jurnaltv.md: nu va deranjam, nu va spunem nimic, nu ne cerem la emisiuni, dar daca ne si invitati cind e mai greu – ca nu toti au curajul sa spuna ceva ce nu place „presei independente ProFilat” – incercati si voi sa procedati corect. Am invatat lectia. Stiu ca plata pentru aceste cuvinte va fi neglijarea. Sper sa nu murim de acest „necaz”.
Am aparat si noi, PNL, ProTV-ul in vremurile grele. Am dat interviuri cind ni le-a solicitat acest post TV. Ii respectam. Ii privim. Asteptam si Publika TV. Speram sa inceapa o concurenta in Moldova macar intre institutiile „Presei independente ProFilat”. Ne amuza si azi spusa lui Dumitru Diacov cind a declarat in Parlament ca vrea si el vreo doua dosare impotriva-i, ca sa il mai arate si pe el, ca, nu de alta, il va uita lumea. Am asteptat si noi, PNL, sa vina ProTV la conferinta de presa, am asteptat si TV 7. Nu au venit, nu e mare problema, pentru ca noi stim ce inseamna in R.Moldova „pluralismul de opinii”. El este perfect definit prin existenta reala: in R.Moldova este o „presa independenta proVoronin” si o „presa independenta proFilat (olecuta, da nu chiar di tat) si proChirtoaca/proGhimpu”.
Imi amintesc in 1998-1999 la Radioteleviziunea de stat participau la emisiuni si talk show-uri si reprezentanti ai partidelor extraparlamentare. Asta a fost atunci, acum ma cheama cineva de la Radio Moldova si imi spune sa merg in calitate de presedinte de partid extraparlamentar. Stiti de ce? Ca sa critic acolo AIE. Acum spuneti – cum sa judec in situatia cind vine NIT-ul si face un reportaj obiectiv despre conferinta de presa a PNL, iar TV 7, Pro TV, Moldova 1 (astia tare ne mai iubesc!) nu vin, iar jurnaltv.md vine, filmeaza (oare pentru arhiva cui?) si nu plaseaza nici o stiruta? Dumneavoastra ce ati spune in locul nostru? Pai daca nu va place sa preia Omega, NIT, alte posturi din „presa independenta proVoronin” ce spun reprezentantii PNL, veniti voi, puneti intrebari si reproduceti raspunsurile noastre de „oameni prosti” – de ce ne lasati cu „presa proVoronin”?  Sau intuiti de cu vreme ce vom spune si de aceea nu veniti? – ca nu va da voie sefu’ sa criticati „pe cine nu trebu’ ?”
Mai ales ca, in calitatea mea de deputat, am facut o gramada de initiative legislative sub comunisti, am semnalat si ridicat atitea probleme, la care se revine acum, pe rind, la toate, am facut interpelari despre banii publici cheltuiti de comunisti, am abordat multe alte probleme, iata a fost comunicat Guvernului RM si dosarul meu de la CEDO contra lui Voronin… Nu interesaeza, pentru ca sint liste, probabil – „asta poate fi intrebat, iar persoana asta e in lista moarta” (nu spunem neagra, umbla altii cu asa liste). Dar cu pluralismul de opinii, cu libertatea de exprimare, cu diversitatea parerilor – cum ramine, stimati prieteni din presa?
Iata ce am spus in Pozitia PNL fata de AIE, prezentata in conferinta de presa de azi:
Stimularea libertăţii presei, prin crearea unor condiţii favorabile dezvoltării instituţiilor media, prin diminuarea poverii fiscale şi identificarea altor posibilităţi de promovare a libertăţii de exprimare va ajuta la nesubstituirea actualilor guvernanţi comuniştilor, care nu agreau şi chiar persecutau pentru atitudinile critice la adresa Puterii. Presa, partidele neaflate la putere, intelectualitatea şi societatea civilă trebuie să rămînă vigilente şi intr-o opoziţie activă, constructivă faţă de actuala Putere.”
Bine, cunoastem – presa merge unde crede ea ca e interesant. Eu cred, insa, ca nu e acest caz in ceea ce priveste PNL si Vitalia Pavlicenco. Eu cred ca este vorba de un exagerat „fler politic”, despre care Constantin Tanase spune acam asa:
„Presa de la noi mai are o problemă, despre care vorbeşte şi Cristian Tabără: jurnaliştii se gudură mai mult decât li se cere. El explică acest exces de obedienţă prin faptul că „pe umerii presei au fost puse, la un moment dat, lucruri mult prea grele… şi câtă vreme pe umerii ei apasă anumite lucruri, se mai deformează, pe ici, pe acolo”. Şi la noi, pe umerii presei au fost puse lucruri mult prea grele şi mult prea… neproprii, aş preciza eu. Cineva a crezut la un moment dat că presa trebuie să fie şi educator, şi procuror, şi călău. Ca în definiţia leninistă a presei: agitator şi organizator colectiv. De aici şi jurnalismul pumnilor strânşi. E o boală pe care o resimţim toţi jurnaliştii de opinie, inclusiv cei din presa liberă. Dacă o resimţim, deja e bine – înseamnă că există şanse de tratare şi însănătoşire a ei.
Euforia maselor şi ameţelile de pe urma succeselor. Astăzi, Moldova e divizată în două tabere aflate în stare de război total. Niciuna n-a învins definitiv, dar ambele se consideră învingătoare. Una, în agonie, nu-şi recunoaşte înfrângerea, cealaltă, cuprinsă de euforie, serbează victoria. Şi învinşii, şi învingătorii şi-au pierdut simţul realităţii. Voronin, liderul învinşilor, îndeamnă masele să „elibereze Patria” de puterea constituţională. La un post de radio democrat un ascultător (reprezentant al maselor care au învins) îi numeşte pe cei patru lideri ai Alianţei de guvernământ „eroii neamului nostru”. Şi într-un caz, şi în altul avem de a face cu aceeaşi mentalitate totalitară, dovadă că societatea e încă bolnavă de totalitarism. Asemenea reacţii din partea învingătorilor sunt o manifestare de talibanism, de iobăgism ideologic, fiindcă scoate noua guvernare din zona controlului public, a „cotidianului păcătos” şi o plasează în zona „sacralităţii” (puterea e dată de Dumnezeu) – printr-o astfel de mentalitate se semnează în alb mandatul spre abuzuri şi dictatură. E un SOS care trebuie reţinut.”
Imi amintesc, iarasi cu zimbet, cind la un anumit post de radio mai national era o mare problema – pe cine sa il puna primul la enumerare – pe Pl sau PLDM? Dupa procent – venea PL, dupa niste aluzii care se degajeaza din poza de mai sus, – PLDM. Bine ca au fost alegeri la 29 iulie si a scapat bietul post de radio de aceasta „dilema”…
Chiar daca am suparat presa si va veti incapatina sa nu manifestati interes fata de pozitia PNL, va invitam pe luni la conferinta de presa in contextul vizitei lui Traian Basescu “Cetatenia romana: promisiuni si realizari”. Vom vorbi si despre Tratatul de frontiera. Va promitem o conferinta de presa interesanta. Asa cum a fost si cea de marti. Conferinta va fi tot la Info-Prim Neo, Casa presei, etaj.4, bir.446. Le multumim celor care au fost astazi la conferinta de presa si au oglindit evenimentul, nu conteaza prin ce prisma.
Dar cel mai mult ne punem sperante intr-o Televiziune care sa sparga tiparele actuale si sa se plaseze intre “presa independenta proFilat” si “presa independenta proVoronin”. Si ca dovada ca presa noastra, neobisnuita cu o concurenta normala, nici nu si-o doreste, au fost niste pozitii consternante fata de o viitoare Televiziune. Ce sa mai spui, dupa asta?…
Familia mea priveste acasa neintrerupt postul romanesc Realitatea TV…
Aducind felicitari pentru ordinele acordate de seful de stat-interimar sefilor presei noastre, le urez sa ramina independenti. Fiecare cu „independenta” sa.
Fara suparare, Vitalia Pavlicenco





Комментариев нет:

Отправить комментарий